Anastasia Lazariuc: „Îmi pare rău că unii nu-şi iubesc trecutul”

ANIVERSARE // Cântecele patriotice, cântate doar la petreceri 

În anii 1990–1991, cântece precum „Basarabia”, piesă interpretată de duetul Gheorghe Ţopa şi Lidia Botezatu pe versuri de Dumitru Matcovschi, „Crinii latiniei”, scrisă de regretaţii Grigore Vieru şi Petre Teodorovici şi interpretată de Gheorghe Ţopa, „Maluri de Prut”, scrisă de marii dispăruţi Adrian Păunescu şi Ion-Aldea Teodorovici, interpretată de Ion-Aldea Teodorovici, se bucurau de o mare popularitate.

Carolina CHIRILESCU

În anii 1990–1991, cântece precum „Basarabia”, piesă interpretată de duetul Gheorghe Ţopa şi Lidia Botezatu pe versuri de Dumitru Matcovschi, „Crinii latiniei”, scrisă de regretaţii Grigore Vieru şi Petre Teodorovici şi interpretată de Gheorghe Ţopa, „Maluri de Prut”, scrisă de marii dispăruţi Adrian Păunescu şi Ion-Aldea Teodorovici, interpretată de Ion-Aldea Teodorovici, se bucurau de o mare popularitate.

Astăzi, din păcate, aceste cântece nu mai sunt ascultate ca odinioară. Compozitori ca Petre Teodorovici, Eugen Doga, Anatol Chiriac, poeţii Grigore Vieru, Dumitru Matcovschi ş.a. au creat lucrări care au trezit conştiinţa naţională a basarabenilor, dar cu trecerea anilor tânăra generaţie uită valorile naţionale. Anii 1990–1991 au fost pentru mulţi interpreţi autohtoni ani de formare, maturizare şi renaştere. Aceştia îşi amintesc cu nostalgie de vremurile de odinioară şi spun că e păcat că acele piese sunt date uitării, ceea ce demonstrează lipsa de personalitate a unei ţări care nu-şi iubeşte trecutul.

„Totul a început atunci”

Gheorghe Ţopa este unul dintre interpreţii care îşi aminteşte foarte bine anii 1990–1991, deoarece anume atunci s-a maturizat şi s-a afirmat ca interpret. Piesa „Basarabia”, interpretată în duet cu Lidia Botezatu şi scrisă de Dumitru Matcovschi, a fost prima piesă pe care a interpretat-o. Mărturiseşte că a trăit intens acea perioadă, fiind mândru de originea sa. „Anii 1989–1991 au jucat un rol foarte important în viaţa mea şi în destinul poporului nostru, a fost o renaştere pentru toţi. Pot spune că m-am maturizat atunci, iar cu piesele „Vă iubesc, popor român”, „Veniţi acasă, măi copii”, „Basarabia” m-am afirmat, le cântam cu mare dragoste şi le voi purta mereu în suflet cu mândrie”, spune interpretul.

Deşi actualmente publicul larg preferă o muzică comercială, artistul este rugat la petreceri să cânte piesele de odinioară. Una din aceste piese este „Veniţi acasă, măi copii”, pe care o cântă cu mare drag. „Noi nu mai avem cântece patriotice, deoarece generaţia s-a schimbat. Cu toate acestea, mă bucur că acele cântece s-au născut, sunt şi vor fi, iar public pentru ele va exista oricând”, menţionează Gheorghe Ţopa.

Ar accepta să mai înregistreze o dată acele piese care, în anii 1990–1991, au stat la baza resuscitării sentimentului naţional.

„Unii nu-şi iubesc trecutul”

Anastasia Lazariuc ne întreabă zâmbind cum am putea uita acele vremuri, acele piese frumoase care răsunau pretutindeni, acei mari şi talentaţi compozitori. Deşi nu prea a avut în repertoriu său cântece patriotice, susţine că e important că piesele sale conţineau un mesaj uman.

În anii 1990–1991, colabora cu compozitori ca Petre şi Aldea- Teodorovici, Eugen Doga, Anatol Chiriac, poetul Grigore Vieru pe care îi consideră cei mai talentaţi. „Îmi lipsesc foarte mult aceşti creatori, pentru mine au însemnat prietenie, devotament şi multă experienţă”, menţionează Anastasia Lazariuc.

Nostalgică după acele timpuri, artista şi-ar dori ca interpreţii acelor vremuri să fie mai apreciaţi, iar piesele lor – ascultate. „În străinătate, sunt foarte apreciaţi cântăreţii mai vechi, la noi însă, nu prea, îmi pare rău că lipseşte personalitatea unei ţări, iar unii nu-şi iubesc trecutul”, remarcă interpreta.

Anastasia Lazariuc ne-a confirmat că a primit o invitaţie pentru a ne onora cu prezenţa la ziua independenţei din 27 august, însă nu este în România. „Nu pot să vin, deoarece sunt la fiica mea, nu sunt în ţară, însă voi fi cu sufletul acolo”.

The following two tabs change content below.
Carolina Chirilescu

Carolina Chirilescu