Am ratat o şansă UNICă

Vânzarea magazinului universal central din Chişinău este un eşec atât din punct de vedere economic, cât şi social

unic.f.n.roscovanu

Foto: Nadea Roşcovanu

Vânzarea de către stat a magazinului universal central din Chişinău nu este nici pe departe o tranzacţie reuşită, după cum o califică autorităţile. Pe lângă faptul că s-a obţinut o sumă prea mică din vânzarea acestui obiectiv, a fost ratată ocazia de a moderniza zona în care este amplasat centrul comercial.

Ion Chişlea

Ministerul Economiei anunţa marţi una din cele mai reuşite runde de privatizare din ultimii ani. În cadrul acesteia, prima din acest an, au fost vândute şapte bunuri din proprietatea statului la un preţ total de 312 milioane de lei.

Vânzarea proprietăţii statului salvează bugetul

Runda desfăşurată din februarie până săptămâna trecută a cuprins o licitaţie la Bursa de Valori, care s-a produs săptămâna trecută, o licitaţie de tip olandez, organizată de Agenţia Proprietăţii Publice din cadrul Ministerului Economiei şi un concurs comercial. Rezultatele au fost peste aşteptări dat fiind faptul că în bugetul pentru acest an se estima acumularea a cel mult 220 milioane de lei din privatizare.
Spre comparaţie, anul trecut, statul a acumulat în urma a două runde de privatizare doar 36,7 milioane lei, de şase ori mai puţin decât se planificase iniţial. Iată că rezultatele primei runde din acest an s-au dovedit de 8,5 ori mai productive decât cele din întregul an 2015.

„Recolta” bogată din acest an se datorează în cea mai mare parte scoaterii la mezat a părţii statului în magazinul universal central din Chişinău deţinut de Societatea pe Acţiuni UNIC. Pachetul de acţiuni în mărime de 85,45% a fost scos la licitaţiile de la bursă după o pauză de opt ani. Ultima dată acesta a figurat în lista proprietăţilor scoase la mezat în anul 2008, preţul de start al unei acţiuni fiind atunci de 6700 lei. Însă, nefiind vândut și sub presiunea opiniei publice, atunci el a fost exclus din listă şi abia acum, peste opt ani, a fost iarăşi scos la mezat. De data aceasta însă, la un preț mult mai mic, de 3700 lei acțiunea. Astfel, prețul întregului pachet a fost redus de la 456,76 milioane lei la 252 milioane, adică cu circa 205 milioane lei.

Statul califică această vânzare drept o mare reuşită, mai ales că a primit o sumă considerabilă de bani cu care va completa bugetul într-un moment extrem de dificil pentru finanţele publice, lipsite de suportul creditelor şi granturilor europene.
Totuşi apar mai multe întrebări privind runda respectivă de privatizare, în special față de înstrăinarea pachetului de acțiuni al magazinului UNIC. În primul rând, deși proprietatea pare destul de atractivă, iar prețul destul de accesibil, a existat un singur cumpărător şi, astfel, pachetul de acţiuni a fost vândut la prețul de start. Este vorba despre 11 milioane de euro.

Cât de reuşită este tranzacţia pentru stat?

De multă vreme profilul SA UNIC nu mai este comerţul cu amănuntul, ca în perioada sovietică, ci darea în arendă a spaţiilor comerciale. Din această activitate, potrivit raportului financiar pentru anul 2014, societatea, la o valoare a activelor de 110 milioane de lei obținea un profit în mărime de 7,84 milioane de lei, fiind achitate dividende de 3,54 milioane.

Potrivit unor informații din interior, arenda unui metru pătrat de spațiu comercial în UNIC ajungea şi la 950 de lei pe lună. Dacă ne orientăm după situaţia de pe piaţa închirierii spaţiilor comerciale, în această zonă arenda oscilează între 25 şi 40 de euro pentru un metru pătrat, potrivit datelor Bursei Imobiliare Lara. Şi dacă luăm în calcul faptul că magazinul are 27 mii de metri pătrați de spaţii utile, adică destinate arendei, pornind de la cel mai mic preţ din zonă, de 25 de euro pe metru pătrat, conchidem că veniturile din arendă doar pentru o lună ale centrului comercial ar fi trebuit să ajungă la 675 mii de euro sau circa 15 milioane de lei. Adică aproape de două ori mai mari decât profitul raportat de societate pentru anul trecut. Chiar şi cu cheltuielile aferente întreţinerii şi administrării, profitul raportat în 2014 a fost cu mult sub potenţial.

Spre comparaţie, Societatea pe Acţiuni Gemeni, care administrează centrul comercial cu acelaşi nume de la intersecţia bd. Ştefan cel Mare cu Puşkin, fiind de două ori mai mică decât UNIC după valoarea activelor, obţinea în acelaşi an un profit de 39,4 milioane de lei și achita dividende de 39,22 milioane de lei. De fapt, administrarea proastă de către stat a activelor aflate în gestiunea sa este principalul argument în favoarea privatizării enunţat de către autorităţi.

Dar să vedem cât de corect a fost preţul de 11 milioane de euro.

Dacă e să facem o comparație, construcția centrului comercial Shoping Malldova în anul 2008 (patru etaje şi 70.000 de metri pătraţi) a costat peste 50 de milioane de euro. Şi asta într-o zonă mai îndepărtată de centrul comercial şi de afaceri al oraşului.
Dacă e să ne referim la situaţia actuală de pe piaţa spaţiilor comerciale, atunci preţul de vânzare obţinut de stat la bursă nu poate fi calificat decât unul foarte redus. În clădire există circa 38 mii de metri pătraţi de suprafaţă totală şi 27 mii de metri de spaţii utile, adică pasibile dării în arendă. Astfel, pentru un metru pătrat de spaţiu în general statul a obţinut 292 de euro, iar pentru un metru de spaţii utile – 409 euro.
Potrivit statisticilor aceleiaşi burse imobiliare Lara, în apropierea intersecţiei bulevardului Ştefan cel Mare din Chişinău cu strada Ismail, adică exact unde este poziţionat magazinul UNIC, preţul unui metru pătrat de spaţiu comercial poate să ajungă şi la 4500 euro. În medie, însă acesta este de 3300 de euro. Dacă pornim de la aceste statistici, preţul UNIC ar fi trebuit să fie de circa 125 milioane de euro.

Nu preţul este cel mai important

De această părere este expertul imobiliar Dmitri Tărăburcă. „Nu voi face speculaţii pe marginea preţului, nu doar el contează. Eu aş fi vândut această proprietate ca proiect investiţional”, a comentat expertul vânzarea proprietăţii. Nu cred că unicul scop al privatizării, în special în acest caz, este de a aduce bani la buget. Zona unde este amplasat UNIC-ul, fiind tradiţional una de atracţie pentru moldoveni, s-a transformat în ultimii ani în ceva foarte urât. Autogara centrală distrusă, Piaţa centrală periculoasă şi probabil deja fostul „magazin universal central”, zilnic atrag totuşi o grămadă de oameni şi o grămadă de bani. Vă imaginaţi ce ar fi dacă această regiune ar fi modernizată. Nu cred că 11 milioane şi magnatul mezelurilor (compania Rogob, care a cumpărat UNIC-ul), sunt apte să formeze un proiect social cât de cât însemnat. Toate acestea vorbesc despre grabă şi superficialitate în evaluarea, vânzarea şi gestionarea statului şi a proprietăţii statului”, a comentat expertul vânzarea magazinului central. În opinia sa, mai bine ar fi fost dacă acest obiectiv ar fi ajuns în proprietatea unui investitor străin. „Un investitor de talie medie din afară are mult mai multe posibilităţi de a investi şi a transfera acest loc într-un centru modern şi atractiv decât un investitor autohton chiar dacă acesta are susţinerea unor bănci locale”, a conchis expertul.

Cel mai mare producător de mezeluri din R. Moldova, compania „Rogob”, a achiziţionat la 4 aprilie 2016, pachetul de 68174 de acţiuni, ceea ce constituie 85,45% din „Magazinul Universal Central UNIC” S.A. Într-un comunicat, cumpărătorul menţionează că tranzacția a fost efectuată cu suportul a două bănci comerciale din R. Moldova. Igor Roșca, directorul general al FPC „ROGOB” SRL, a menționat că achiziția pachetului majoritar de acţiuni al S.A. „Magazinul Universal Central UNIC” face parte din strategia pe termen lung a investițiilor companiei în economia R. Moldova și din planul de dezvoltare și diversificare a afacerii și că aceasta reprezintă o nouă etapă de dezvoltare a ei.

„Am efectuat această investiţie declarând deschis intențiile noastre. Magazinul nu-și va schimba profilul de activitate, dar modernizările și dezvoltările pe care le preconizăm ne vor permite să-l transformăm într-un proiect comercial interesant – menit sa răspundă celor mai moderne trenduri din domeniu și în măsură să satisfacă necesitățile și așteptările locuitorilor şi vizitatorilor municipiului Chișinău. Planificăm să administrăm obiectul într-o manieră care să îl transforme într-o afacere privată de succes, un angajator important și un important contribuabil la bugetul statului”, a precizat Roșca.

SURSA: eco.md

The following two tabs change content below.

Jurnal de Chișinău

Ultimele articole de Jurnal de Chișinău (vezi toate)