Alo, alo! Un taxi, vă rog!

Șofer de taxi: „Numai te-ai trezit din somn și ești deja dator firmei de taxi cu  800-900 lei, indiferent dacă vei avea sau nu pasageri”

Tot mai multe companii de taxi din capitală se confruntă cu lipsa de șoferi, în timp ce crește fluxul de pasageri. Din unele companii pleacă zilnic câte trei, patru șoferi. Luni, 20 august, ministrul Economiei, Chiril Gaburici, a cerut Asociației Transportatorilor Auto în regim taxi propuneri concrete pentru a remedia situația. Dar şoferii de taxi refuză să lucreze cu salarii mici și să-și distrugă mașinile pe drumurile proaste din municipiul Chișinău.

Carolina Chirilescu

Prim-ministrul Pavel Filip a anunțat pe 24 iulie, după o şedinţă a PDM, că şoferii vor fi obligaţi să ofere călătorilor bon de plată, iar taximetriştii care au un salariu de până la 10.000 de lei vor achita un impozit lunar fix de 500 de lei. În ultimele săptămâni, în capitală se simte un deficit de taxiuri, fapt confirmat de către mai mulți directori de firme. Principala cauza este salariul mic.

„Peste câteva zile plec și eu din acest post de taximetrist, plec la muncă în Germania. Cheltuielile pentru deservirea automobilului sunt mai mari decât veniturile din cauza drumurilor de proastă calitate din capitală. În municipiul Chișinău sunt drumuri mai proaste decât în republică”, ne spune Sergiu, șofer de taxi cu o experiență de peste 12 ani. Bărbatul ne asigură că salariul unui șofer nu este mai mare de 6000 de lei.

„De multe ori la știri se spune că taximetriștii au salarii de 10.000 de lei. De unde asemenea sume? Să fi avut așa salarii, acești oameni nu plecau. Ca să înțelegeți, numai te-ai trezit din somn și deja ești dator firmei de taxi cu 800-900 de lei, acesta este planul pentru 24 de ore. Salariul la compania la care lucrez eu se calculează în felul următor: din suma planului (830 de lei), 150 de lei se alocă la salariu, dintre care se oprește impozit, depinde de câte zile lucrezi, la sfârșit iese o sumă de circa 6000 de lei. Acum, din acești bani pe care îi primește șoferul, trebuie să achite spălătoria, unele defecțiuni ale autoturismului. Compania nu oferă bani pentru asemenea lucruri”, ne explică Sergiu.

 „Sperăm să putem oferi salarii de până la 10.000 de lei”

Sergiu Apostol, directorul unei firme de taxi din capitală, a declarat pentru ziarul nostru că în prezent firma sa are nevoie de 200 de șoferi. „La două întreprinderi este nevoie de 500 de persoane, noi însă avem nevoie de 275 de persoane. În fiecare zi pleacă doi–patru angajați, aleg să meargă peste hotare. Își iau concediu pe cont propriu și pleacă pentru un salariu mai bun. Pe viitor sperăm să le putem oferi salarii de la 5 la 10 mii de lei, în funcţie de cum vor lucra. Există foarte multe cereri și nu facem față fluxului de pasageri”, menționează Apostol. Dumitru, administratorul altei firme de taxi, la fel ne spune că au nevoie de lucrători, cel puțin de 100 de șoferi. Alți managerii de firme nu s-au plâns de lipsa cadrelor, dar nici nu au dorit să ne dezvăluie ce salarii oferă lunar angajaților.

„La noi fiecare zi diferă, uneori avem nevoie de șoferi, alteori – nu. Nu vă pot spune ce salariu are un șofer, este o informație confidențială”, remarcă Radmir, managerul unei firme de taxi, care a refuzat să ne spună dacă firma sa oferă bon de plată călătorilor. Din discuții cu mai mulți șoferi de taxi, peste 50% din șoferi nu oferă pasagerilor bon de plată, iar firmele care prestează servicii câștigă sume destul de mari, însă nu oferă servicii de calitate. „Vă spun cu siguranță că din 10 mașini, nouă au unele defecțiuni, cu toate că au toate ștampilele necesare ale mecanicilor, deoarece aceștia investighează superficial autoturismele. Firmele de taxi câștigă bani buni, în fiecare an planul crește, dar bonuri nu se dau, astfel nici impozit nu se plătește”, ne spune Sergiu, taximetrist.

 Gabuirici cere remedierea problemei lipsei de taxiuri, șoferii cer drumuri de calitate

Luni, 20 august, ministrul Economiei, Chiril Gaburici, s-a declarat alarmat de micșorarea numărului de taximetriști din ultima perioadă. Oficialul a convocat în ședință Asociația Transportatorilor Auto în regim taxi, cerându-le propuneri pentru a remedia situația. Potrivit ministrului, lipsa mașinilor e rezultatul acțiunilor de control întreprinse de Agenția Națională Transport Auto, Serviciul Fiscal de Stat și Inspectoratul Național de Patrulare.

„Odată cu intensificarea controalelor, au dispărut mașinile de taxi, o dovadă clară că mulți șoferi activau ilegal. Este o situație care mă alarmează, mai ales că peste două săptămâni începe școala – perioada în care crește numărul solicitărilor serviciilor de taxi”, a menționat ministrul în cadrul ședinței.

În afară de salariile mici, șoferii de taxi se plâng și de calitatea proastă a drumurilor din capitală, din cauza cărora au de suferit autoturismele proprii. „Noi lucrăm cu mașinile noastre. Zilnic, din cauza drumurilor stricate, acestea se defectează, noi cheltuim mai mult pentru reparații decât câștigăm”, menționează Pavel, alt taximetrist.

„Acum este de lucru foarte mult, noi dorim să oferim servicii de calitate, dar vrem și noi drumuri bune. Sunt comenzi unde nu vrem să mergem din cauza drumurilor, firma de taxi nu ne repară mașinile, iar piesele sunt foarte scumpe. Cum să nu pleci peste hotare?”, remarcă Ion, șofer care de la 1 octombrie emigrează împreună cu familia în Canada.

La 1 octombrie, intră în vigoare modificările la Codul rutier. Astfel, toate companiile de taxi, în special cele care activează online, vor fi obligate să ofere bonuri de casă călătorilor.

 

 

The following two tabs change content below.
Carolina Chirilescu

Carolina Chirilescu

Carolina Chirilescu

Ultimele articole de Carolina Chirilescu (vezi toate)