Aeroportul Chişinău, la cheremul Kremlinului

Aeroportul Internaţional Chişinău, concesionat unei companii care a susţinut campania electorală a preşedintelui rus Vladimir Putin

Guvernul a reconfirmat vineri, cu o majoritate de voturi, decizia de concesionare a Aeroportului Internaţional Chişinău după ce Curtea Constituțională a suspendat procedura la sesizarea deputaţilor liberal-reformatori. Reformatorii au sesizat anterior Curtea că Guvernul nu avea dreptul să dea Aeroportul în concesiune, deoarece, la 29 mai curent, când s-a întâmplat acest lucru, el avea statut de Guvern interimar.

Amintim că, la sfârşitul lunii august, în urma unui concurs investiţional închis, compania rusă SRL „UK Komaks” a câştigat concursul de transmitere în concesiune a Aeroportului Internaţional Chişinău.

Constantin Basiuk, managerul „UK Komaks”, este absolvent al Şcolii Superioare a Comitetului Securităţii de Stat din fosta URSS, actualul FSB. Datele despre activităţile sale în KGB pot fi găsite în rapoartele de activitate ale companiilor pe care le conduce, transmite jurnal.md. Constantin Basiuk este originar din oraşul Taldî-Kurgan, Kazahstan. În 1987, la vârsta de 21 de ani, a absolvit secţia managementul frontierelor, la colegiul KGB-ului, „Felix Dzerjinski”, iar un an mai târziu a absolvit Şcoala Superioară a Comitetului Securităţii de Stat din fosta Uniune Sovietică.

Între anii 1983 şi 1998, a făcut serviciul militar în trupele KGB-ului, reformat ulterior în Serviciul Federal de Securitate. Basiuk era responsabil de securitatea economică şi financiară a Uniunii Sovietice, ulterior a Federaţiei Ruse, precum şi de securitatea complexului energetic.

Imediat după încheierea serviciului militar, Basiuk a devenit consilier şi ulterior director al Societăţii pe Acţiuni „Aliance Grup”, deţinută de fraţii miliardari Bajaev din Daghestan, iar din 2011, director general al companiei „UK Komaks”, parte din acelaşi consorţiu.

Basiuk, subalternul lui Putin

Mai mult, Basiuk a lucrat în Serviciul Federal de Securitate (FSB) (succesor al KGB-ului) în perioada în care în fruntea instituţiei se afla Vladimir Putin (1998–1999). Basiuk, în calitate de colaborator al FSB, era responsabil de securitatea complexului energetic din Federaţia Rusă.

Societatea pe Acţiuni „Aliance Grup” specializată în explorarea zăcămintelor petroliere şi distribuirea acestora către staţiile PECO a fost înfiinţată în acelaşi an, 1998. Aceasta cunoaşte o ascensiune economică simultan cu ascensiunea lui Vladimir Putin la putere şi este considerată de unii drept o platformă de finanţare şi susţinere a campaniilor electorale ale acestuia.

Proprietarii societăţii pe acţiuni „Aliance Grup” sunt familia Bajaev, fraţii Mavlit, Musa şi Ziia. Potrivit presei din Rusia, fratele mai mare al acestora, Ziia, a decedat în 2000 într-o catastrofă aeronautică. Ca rezultat, conducerea societăţii a fost preluată de fratele mijlociu. Acţiunile companiei au fost repartizate pe cote părţi: 29,9% i-au revenit lui Musa Bajaev, 23% – lui Mavlit, 29,9% – fiului lui Ziia, Deni Bajaev, 10% – managementului acestei societăţi.

Grupul de companii aparţinând acestui consorţiu îşi desfăşoară activitatea atât pe teritoriul Federaţiei Ruse, cât şi în afara hotarelor acestei ţări, în Ucraina, Kazahstan şi Kîrgîzstan.

Îşi doresc extinderea pieţei

Pentru extinderea pieţei de desfacere a produselor petroliere, în 2011 au fost înfiinţate mai multe firme printre care SRL „UK Komaks” şi „Alians-Prom” în fruntea cărora este numit omul de încredere al lui Putin, Constantin Basiuk.

Societatea pe acţiuni „Aliance Grup”, prin fiicele sale SA „Alians Prom” şi SRL „UK Komaks”, sub conducerea sa, a realizat investiţii şi în alte domenii decât cel petrolier, procurând aeroportul din Habarovsk, o uzină specializată în construcţia trenurilor din Kolomensk, precum şi întreprinderea de extracţie a zăcămintelor de aur „Amur”.

Potrivit www.viperon.ru, Mavlit Bajaev a figurat în calitate de persoană de încredere a candidatului la preşedinţie Vladimir Putin în 2004. Acesta a susţinut şi finanţat campania electorală a lui Putin.

Potrivit unor experţi, „Aliance Grup”, prin achiziţionarea Aeroportului din Habarovsk şi prin luarea în concesiune a celui din Chişinău, îşi creează propria piaţă de desfacere şi de realizare a produsului său strategic, petrolul.

Este de prognozat faptul că aceste afaceri alternative vor fi vândute, dar păstrată opţiunea de asigurare cu resurse petroliere, acestea fiind mari consumatoare a acestui agent energetic.

„Moscova menţine economia RM în şah”

Solicitat de JURNAL, Viorel Chivriga, expert în economie, a declarat că dorinţa de a concesiona Aeroportul reprezintă o gafă mare din partea politicienilor şi a guvernanţilor care arată că tot ce se face în RM se face nu doar în grabă, dar şi în detrimentul populaţiei. „Interesul Moscovei este unul foarte mare, de a menţine RM în şah. Şi dacă întreprinderile moldoveneşti continuă să ajungă sub influenţa Kremlinului este o situaţie destul de dramatică pentru noi toţi”, spune expertul.

Potrivit acestuia, privatizarea este un proces bazat pe legislaţia în vigoare, pe transparenţă şi pe bun-simţ. „În cazul Aeroportului Chişinău, trebuie să înţelegem că e un obiectiv strategic pentru RM. Dacă ar fi fost asigurate condiţii egale de participare la concurs pentru toate companiile care au vrut să participe, s-ar fi ajuns la o soluţie corectă. Dar, ţinând cont de faptul că cinci companii de talie europeană au plecat în timpul concursului, e clar că e o afacere dubioasă. Întreprinderile care vin din Federaţia Rusă ori din spaţiul CSI sunt o problemă pentru statul nostru. Aici trebuia să învingă cel mai bun, care vine cu propuneri mai bune în plan financiar şi se obligă să modernizeze întreprinderea. Dacă ar fi fost întreprinderi din Vest, s-ar fi creat un echilibru şi ar fi fost altă situaţie”, a mai spus expertul.

Cristina BACIU

 

The following two tabs change content below.