Accidentul le-a ucis copiii, justiţia le nimiceşte familiile

Tatiana Trebeş la mormântul surorii sale, Ecaterina

Un şofer care a provocat un accident rutier soldat cu decesul a două eleve a fost repus în libertate după jumătate de an de detenţie

Părinţii a două tinere care şi-au pierdut viaţa într-un cumplit accident rutier luptă de doi ani ca şoferul vinovat de accident să fie tras la răspundere. Prima instanţă l-a condamnat la şapte ani privaţiune de libertate, dar după jumătate de an de închisoare, la începutul lunii aprilie curent, prin decizia Curţii de Apel, acesta a fost eliberat direct din sala de judecată.

La dosar sunt anexate trei expertize judiciare: două efectuate în Republica Moldova constată că şoferul a fost în situaţia în care nu putea evita impactul şi că ar fi respectat legislaţia rutieră şi o expertiză efectuată de experţi din România care arată că impactul ar fi avut urmări mai puţin grave dacă şoferul ar fi adaptat viteza la condiţiile de drum.

Familii distruse

Elena, Ecaterina şi Anastasia, eleve în clasa a XII-a, se întorceau în seara zilei de 2 ianuarie 2010 de la patinoar, din mun. Chişinău. În acest mod, fetele au marcat ziua de naştere a Elenei care împlinise 18 ani. Au coborât din microbuzul de pe ruta Orhei–Chişinău pe la ora 17.15 în cartierul Burcuta din Orhei. Urmau să traverseze drumul. Anastasia, care mergea prima, s-a asigurat că nu e niciun pericol. Celelalte două fete veneau în urma ei. În câteva zeci de secunde însă a auzit un scârţâit de automobil şi a fost orbită de o lumină puternică. Şi-a văzut colegele în aer.

Impactul a fost atât de puternic încât Elena şi Ecaterina au fost aruncate la 48 m pe drum. „Aveau hainele rupte. Ecaterina, deşi avea cizme noi, i-au rămas tălpile în mijlocul drumului”, ne spune Tatiana, sora Ecaterinei.

Părinţii au fost sunaţi de Anastasia. S-au dus direct la spital. Prima a fost dusă în sala de operaţii Elena, care era în comă. Aceasta a decedat peste jumătate de oră. Ecaterina era conştientă şi a reuşit să schimbe câteva cuvinte cu părinţii. „Ne-a întrebat ce e cu Elena. Ne-a spus că o doare piciorul şi în regiunea gâtului”, ne spune sora fetei, Tatiana Trebeş.

La miezul nopţii, Ecaterina a fost dusă pe masa de operaţii, unde peste o oră s-a stins din viaţă. Expertiza medicală a arătat că avea plămânul rupt în două, o hemoragie internă care a blocat activitatea rinichilor, piciorul şi mâna fracturate. „La spital, tata a dat ochii cu şoferul, Nicolae Bodnari, şi soţia acestuia, el fiind însoţit de poliţie pentru testul de alcoolemie. I-a zis că a distrus două familii, iar soţia acestuia s-a răstit: ‘Mai bine te-ai ruga pentru fiică-ta decât ai căuta vinovaţi’”, ne spune Tatiana.

Prima şi ultima oară au fost sunaţi de şofer în timpul funeraliilor, a cerut să se întâlnească pentru a „clarifica” situaţia. Copleşit de durere, Pavel Trebeş, tatăl fetei decedate, i-a spus că are lucruri mai importante de făcut în acel moment decât să se întâlnească cu el.

Poliţiştii martori la accident

O ironie a sorţii a făcut ca accidentul să se producă în preajma unui echipaj al poliţiei rutiere, care se întorcea de la un alt accident. În instanţă, poliţistul Igor Calugher a mărturisit că, în timp ce se deplasau cu maşina de patrulare, a observat un automobil „VW Sharan”, care i-a depăşit cu o viteză de circa 90–100 km pe oră. Peste câteva minute, au văzut accidentul. Nu se ştie însă din ce cauză, ajunşi la faţa locului, poliţiştii Dumitru Vrabie şi Igor Calugher nu au marcat distanţa dintre locul impactului şi locul în care au căzut victimele, precum şi distanţa de la momentul impactului şi locul în care a oprit maşina, fapt care a îngreunat ulterior elaborarea schemei accidentului.

Ancheta, tergiversată

Una din tinerele accidentate, Ecaterina Trebeş

După moartea celor două fete, timp de patru luni, familia nu a fost contactată de niciun reprezentant al poliţiei ori al anchetei. Au mers la Comisariatul Orhei unde au aflat că a fost pornită o urmărire penală, dar li s-a spus că astfel de dosare pot dura mai mulţi ani. Aflând însă că după patru luni nici măcar nu fusese efectuată expertiza automobilului şi nici nu fusese calculată viteza cu care conducea şoferul, părinţii s-au indignat.

„E posibil oare ca şoferul, care nu şi-a exprimat regretul pentru că a luat viaţa a doi oameni, cel care nu a propus niciun ajutor părinţilor care nu erau pregătiţi pentru funeralii, să continue să se plimbe în libertate nepedepsit de lege? E posibil să avem încredere în poliţiştii care nici măcar n-au ştiut să marcheze locul accidentului”, s-au întrebat Pavel Trebeş şi Gheorghe Cuza, părinţii fetelor, în scrisori adresate Preşedinţiei, Ministerului Afacerilor Interne, Procuraturii Generale şi altor structuri cărora le-au solicitat ajutorul.

Drept rezultat, au fost informaţi că ofiţerul de urmărire penală, Valentin Pantaz, a fost sancţionat cu mustrare aspră. Au mai avut nevoie de aproape un an de zile ca să obţină două rapoarte de expertiză tehnică. Ambele expertize efectuate de experţii Mihail Tverdohleb şi Ţurcanu Valeriu de la Centrul Naţional de Expertize Judiciare constatau că şoferul a fost în situaţia în care nu putea evita tamponarea pietonilor în condiţiile drumului şi că acesta s-ar fi deplasat respectând Regulamentul rutier.

Părinţii au solicitat o expertiză independentă în România. În urma calculelor efectuate de experţii români, autoturismul Volkswagen Sharan circula cu o viteză de 90 km pe oră, şi nu de 80, aşa cum susţinea şoferul. Şoferul a declanşat frânarea cu întârziere. Dacă ar fi declanşat-o în momentul în care a avut posibilitatea să observe victimele şi ar fi respectat Regulamentul rutier, accidentul s-ar fi produs, dar efectele ar fi fost mai puţin grave. Accidentul ar fi putut fi evitat dacă şoferul ar fi condus cu o viteză mai mică de 67 km pe oră.

Eliberat din sala de judecată

Reieşind din probele acumulate la dosar şi declaraţiile martorilor, Judecătoria Orhei l-a găsit vinovat şi l-a condamnat pe Nicolae Bodnari la 5 noiembrie 2012 la şapte ani privaţiune de libertate. Avocatul şoferului a contestat decizia la Curtea de Apel Chişinău. La 10 aprilie curent, prin decizia judecătorului Iurie Iordan, Nicolae Bodnari a fost eliberat din sala de judecată urmând să-şi ispăşească pedeapsa condiţionat.

Valentin Guţu, avocatul şoferului, s-a arătat satisfăcut de decizia instanţei. „Reieşind din materialele dosarului penal, consider că clientul meu nu este vinovat de accident, fapt demonstrat şi de expertizele tehnice. Fetele au traversat drumul în preajma vehiculului. Şoferul nu avea pur şi simplu posibilitatea tehnică să evite accidentul”, spune el făcând trimitere la cele două expertize realizate în RM.

În ce priveşte expertiza efectuată de experţii din România, el precizează că „aceasta nu a fost acceptată ca probă la dosar, deoarece nu a fost efectuată conform cerinţelor legislaţiei din RM”. „Am încercat să discutăm cu familiile fetelor, dar au refuzat să se întâlnească cu clienţii mei. Ei doresc sânge, aşa mi-au spus. Despre prejudiciul material, ce să zic, din moment ce clientul meu nu se simte vinovat, de ce-ar plăti?”, se întreabă avocatul.

Vor lupta până la capăt

Avocatul familiilor Trebeş şi Cuza, Victor Panţâru, a declarat că clienţii săi nu sunt de acord cu această decizie şi că o vor contesta în instanţa superioară. „Este o pedeapsă blândă care nu vine să restabilească dreptul moral al familiilor tinerelor decedate. În eventualitatea în care persoana nu-şi recunoaşte vinovăţia, pentru a restabili echitatea socială, clienţii mei consideră că restabilirea dreptăţii pentru ei ar fi să-i fie stabilită pedeapsă cu închisoarea. Vom contesta mai departe această decizie. Ulterior, vom iniţia un proces civil în care vom solicita achitarea prejudiciului moral şi material familiilor clienţilor mei”, a spus Panţâru. Părinţii fetelor decedate s-au arătat şocaţi de decizia lui Iordan şi spun că vor merge până în pânzele albe pentru a-şi apăra drepturile.

Svetlana COROBCEANU