A-POLITICE // Mintea consumatorului de ştiri ca teren de luptă

MIRCEA-V.-CIOBANU

Mintea contribuabilului/ alegătorului/ consumatorului de ştiri e ca un teren de luptă. Confruntările politice şi ideologice se produc pe acest nisip mişcător. Într-o fază, intră în joc chiar consumatorul, devenind re-producător de informaţie, purtător al unui mesaj (străin). Prieteni care până mai ieri gândeau la fel, azi sunt elementare piese în angrenajul altora: unul vrea în Europa, altul în România, al treilea visează să scape de guvernanţii corupţi. Nimeni nu înţelege că nu există nicio contradicţie în dorinţele lor. Dar vor lupta până la distrugere reciprocă, demonstrând dreptatea idolului său şi demontând până la ultimul fir de nisip construcţia altuia.

Lumea nu crede evidenţelor pentru că asta o spune „presa opoziţiei”, a „ţopilor”, a „unioniştilor”, a „ruşilor”, a „americanilor”, a celor care vor să submineze statul profund „independent” (faţă de popor, probabil). În schimb, crede locurilor comune emise de înalte instanţe, parlamentare şi guvernamentale, ori de jurnaliştii afiliaţi. Fără a le pune la îndoială, fără a le testa, fără a mai pătrunde sensul şi fără a mai intra în detalii, doar pentru că o afirmă idolii săi de azi (mâine pot fi alţii, bien sur).

Cum să procedeze cetăţeanul care are permanent senzaţia că cineva îl ia de prost, îl amăgeşte, îl manipulează? Cea mai bună soluţie e să nu crezi în spusele nimănui, dar să asculţi mai multe opinii. Să le pui cap în cap şi, atunci când nu se leagă ceva, să te gândeşti de ce nu. Nu există alternative. Ar mai fi una, dar e cu riscuri. Dacă ai încredere în cineva, e bine să-l consulţi de fiecare dată. Soluţia e cu riscuri pentru că acesta, într-un moment, poate să înceapă să servească o cauză (am spus-o eufemistic), nu adevărul, în principiu. Adică să nu mai fie angajatul tău (neoficial), ci servul (oficial sau discret) al altui angajator. Agentul tău de informaţii, după regula genului, nu se concediază de la un patron pentru a se angaja în serviciul altuia. El devine, pur şi simplu, agent dublu.
Soluţia e chiar de pe acest spaţiu al agenţilor de informaţie. Uitaţi-vă cum se numesc corespondenţii de la care aşteptăm ştiri şi reportaje credibile: „trimisul nostru special”. Deductiv, soluţia o poţi învăţa din cărţile şi filmele cu spioni. Acolo, comandamentul trimite cercetaşi în misiune, ca să raporteze mişcările de trupe ale adversarului. În baza acestor rapoarte, se construiesc strategiile ulterioare.

Dar, ziceam, cercetaşii sunt diferiţi. Unii îşi fac meseria conştiincios. Alţii doar fac zgomot şi diversiuni mărunte, discreditează orice fapt şi compromit orice idee, anulând-o prin supralicitare. Alţii sunt diletanţi şi rapoartele lor sunt superficiale. Există leneşi, care inventează în loc de a cerceta. În fine, sunt şi dintre cei care lucrează, discret, pentru adversar. Fie că sunt trădători de vocaţie, fie că au fost prinşi cu vreun păcat pe suflet şi sunt şantajaţi. În fine, mai există şi – cum spuneam – dublii agenţi, care se hrănesc de la două treuci. Slujind, ori, mai curând, mimând slujba la doi stăpâni concomitent.

Cum procedează comandamentul în acest caz? Se informează din mai multe surse. Pune cap la cap rapoartele şi vede cine trişează. Mai mult: comandamentul se informează şi din datele furnizate de adversar şi de slujitorii acestuia. Pentru o minte lucidă, informaţia, fie şi falsă, fie şi trucată tehnic ori ambalată ideologic, dacă e corect procesată, poate fi utilă. Iar consumatorul nostru de informaţii chiar are de unde culege ştirile: de la Jurnal TV până la TVM, de la TVR până la ORT, de la CNN până la TV5… ca să pomenesc doar surse televizate.

În ultimă instanţă, tu, cititorule de ştiri şi privitorule de noutăţi, eşti comandamentul suprem. Jurnaliştii sunt trimişii tăi speciali, cercetaşii tăi, angajaţii tăi. Bine, ai înţeles: unii te-au trădat, alţii nu au capacităţile necesare. Cum procedezi? Simplu: te informezi din mai multe surse (diferite). Procesezi informaţia (inclusiv, textul de mai sus) cu ochiul minţii, adică critic. Pui cap la cap, compari şi-ţi construieşti, în consecinţă, strategiile.

The following two tabs change content below.
Mircea V. Ciobanu

Mircea V. Ciobanu

Mircea V. Ciobanu

Ultimele articole de Mircea V. Ciobanu (vezi toate)