Noile tendințe în jurnalismul occidental. Cazul Germaniei

Gernot Wolfram

Cei mai populari bloggeri în Germania sunt considerați jurnaliști, a declarat profesorul Gernot Wolfram în cadrul unei întâlniri cu jurnaliști din R. Moldova. Acesta este convins că marea schimbare în jurnalismul modern constă în faptul că jurnaliștii nu trebuie doar  să scrie, ci și să fie buni manageri. Expertul a mai spus că în Occident se atestă o creștere a revistelor de specialitate și o descreștere drastică a cotidianelor. De asemenea, tot mai mult este apreciat jurnalismul local, regional, bazat pe informațiile din imediata apropiere”.

Gernot Wolfram afirmă că în Germania oricine poate să se numească jurnalist. Sistemul mass-media este alcătuit din media privată, media de stat, mediile digitale și cele create de amatori la nivel regional și local. Toate aceste instituții mass-media formează sistemul media german, care nu interacționează între ele, ci se dezvoltă separat. Germania are 16 landuri, fiecare dintre acestea are o legislație proprie.

Toate instituțiile media respectă art. 5 din Constituție, care stipulează principiul libertății presei. Un rol important îl are în Germania mass-media internațională, care include presa refugiaților. Un exemplu elocvent în acest sens este faptul că la Berlin majoritatea taximetriștilor sunt etnici turci. Aceștia au un post de radio pe care îl ascultă permanent. Acest post difuzează majoritatea informației în turcă, doar știrile sunt în germană, precizează el.

Potrivit profesorului, în Germania există un consiliu al presei care nu sancționează site-urile ce publică informații false, dar le aplică mustrări. „Știrile false nu sunt interzise și sancționate doar cu excepția cazurilor în care nu sunt lezate și limitate drepturile cuiva. Cei care difuzează știri false sunt taxați de publicul larg. Agenții economici vor evita să încheie contracte de publicitate cu asemenea publicații”, a explicat el.

Gernot Wolfram este profesor la Universitatea Makromedia din Berlin. Acesta predă de 15 ani media și cultura managementului. El urmărește schimbările din media digitală care înseamnă noi oportunități pentru jurnaliști, dar și noile riscuri. Wolfram este expert la Centrala Federală pentru instruirea politică.

„Dacă ar fi multe instrumente de reglementare a presei, acestea ar limita libertățile. Un rol important, tipic pentru democrațiile occidentale, este controlul din partea societății civile”, a spus Gernot Wolfram.

În opinia sa, presa contribuie la formarea opiniei societății civile. Un exemplu de ziar, considerat formator de opinie în Germania, este BILD. Acest cotidian are un tiraj de 2 milioane de exemplare.

Gernot Wolfram este convins că jurnaliștii nu trebuie doar să scrie, ci și să fie buni manageri. Aceasta este marea schimbare a în jurnalism. „Da, sunt jurnaliști care vor susțin că ei trebuie doar să scrie, însă lumea capitalistă cere o schimbare. Schimbarea este necesară în mai multe domenii, profesii. Specialiștii dintr-un domeniu își dau bine seama că trebuie să învețe și ceva nou ca să supraviețuiască, să accelereze în paralel cu noile transformări digitale. Toată lumea trebuie să învețe ceva nou”, a sugerat el.

Profesorul a observat că în Germania există circa 500 de bloggeri profesioniști demni de luat în seamă. În plus, sunt o mulțime de amatori. Cei mai buni bloggeri în Germania sunt considerați jurnaliști.

„Există un blogger care scrie texte în baza articolelor publicate în BILD. Bloggerul este urmărit permanent de peste 73.000 de persoane. El și-a dezvoltat blogul din 2004. Trebuie să citească ziarul distribuit la ora 5.00 dimineața și să reacționeze prompt la articolele din acest cotidian. Timpul are un rol important, pentru că cititorul are posibilitatea să aleagă, ținând cont de diversitatea mediilor”,  a relevat el.

Germania achită cele mai mari onorarii jurnaliștilor la nivel european care lucrează în mass-media de stat, deoarece taxa lunară Radio și TV este de 18 euro, achitată o dată la trei luni, în valoare de 55 de euro. Media privată în Germania supraviețuiește datorită publicității. Revistele „Spiegel”, „Focus” supraviețuiesc doar prin publictate.

„Și în Germania jurnalismul online o duce mai greu, deoarece oamenii nu vor să achite pentru informația citită. Portalul Spiegel este cel mai citit și cel mai bine documentat site de știri din Germania. Acesta oferă publicului 80% din conținut liber și gratuit, iar 20% achitat. Pentru un articol este percepută o taxă de 0,39 eurocenți, iar pentru o săptămână – 3,90 euro. S-a observat în ultimul timp o tendință. Dacă consumatorul de informație a plătit o dată pentru o știre care l-a atras prin lead, acesta va reveni și va mai achita. Aici un rol important îl are etica jurnalismului”, a menționat expertul media.

În prezent, în Germania se editează 18.000 de produse print. În ultimul timp, în lumea vestică, se atestă o creștere a revistelor de specialitate și o descreștere drastică a cotidianelor. Asta se explică prin faptul că tot mai mult este apreciat jurnalismul local, regional, bazat pe informațiile din imediata apropiere” „Cotidianele și televiziunile generaliste vor dispărea pentru că nu mai corespund realității și tot mai mult este practicat jurnalismul local”, a precizat expertul media.

În această vizită de studiu au participat opt jurnaliști de investigație din R. Moldova. Jurnaliștii au avut întâlniri cu experți media din Germania, precum și cu colegii lor din țările ex-sovietice, refugiați în Germania. Vizita de studiu a fost organizată cu sprijinul financiar al Ministerului Afacerilor Externe al Republicii Federale Germania în cadrul proiectului „Dezvoltarea cooperării cu societatea civilă în țările Parteneriatului Estic și Rusia”, implementat în Republica Moldova de Fundația Friedrich Naumann pentru Libertate, în parteneriat cu Asociația Presei Independente.