Streleţ loveşte în “partenerii” lui Shor

strelet

Contractul de concesionare a Aeroportului Internaţional Chişinău (AIC) a fost elaborat în defavoarea intereselor R. Moldova. Singurul beneficiar de atunci al concesiunii, SRL “UK Komaks”, nu avea experienţă de administrare aeroportuară de minimum doi ani conform prevederilor concursului. O declaraţie în acest sens a fost făcută astăzi de premierul Valeriu Streleţ. Amintim că Ilan Shor a mărturisit, în cadrul autodenunţului său, că a fost ameninţat de mai multe ori de Vlad FIlat că, în cazul în care nu va beneficia de credite de la Banca de Economii (BEM), Avia-Invest, compania care a beneficiat în cele din urmă de concesionarea AIC, va fi lipsită de aeroport.

Potrivit prim-ministrului, comisia care a evaluat activitatea concesionarului a depistat încălcări ce pot duce la rezilierea contractului de concesionare a AIC. Comisia a prezentat, la 2 octombrie curent, un raport consistent de peste 100 de pagini. Potrivit concluziilor comisiei, concesionarul nu şi-a îndeplinit în deplină măsură angajamentele. Sumele investite sunt mai mici decât cele preconizate conform angajamentelor concesionarului până la 30 august 2015. „Întreprinderea trebuia să probeze investirea şi realizarea lucrărilor în mărime de 45 de mil. de euro până la 30 august curent. Au fost raportate 46 mil. de euro, dintre care 16 mil. de euro sunt achitate în avans pentru lucrări care încă nu sunt realizate. Totodată, este imposibil să fie estimate şi probate volumul real al lucrărilor executate din motive că lipseşte documentaţia, atât avizele, documentaţia de proiect, precum şi actele de primire-predare a lucrărilor, din care cauză ne este foarte greu să înţelegem cum au fost executate angajamentele concesionarului”, a spus premierul Streleţ.

avia invest.foto nadea roscovanu

„Un alt aspect vizează mărimea capitalului statutar, care este net mai mic decât cel prevăzut în contractul de concesionare. Examinând acest contract, înţeleg că acesta a fost scris absolut în defavoarea intereselor Republicii Moldova şi doar în favoarea concesionarului. Un alt aspect se referă la experienţa de minimum doi ani de administrare aeroportuară a concesionarului, ceea ce nu este, această firmă a apărut de nicăieri”, a precizat premierul.

În context, Comisia care a examinat starea de lucruri la AIC va prezenta, până la 6 noiembrie curent, concluziile finale şi recomandările sale privind decizia de a iniţia procesul de concesionare. Decizia privind rezilierea contractului va fi luată prin hotărâre de guvern.

IMG_3611_01

Ilan Shor mărturiseşte în autodenunţul său că a fost ameninţat de fostul premier Vlad Filat că, în cazul în care nu va accepta să i se acorde sumele solicitate de la Banca de Economii, va fi lipsit de afacerea Dufremol şi AIC. În autodenunţ Shor relatează: “Începând de la mijlocul lui septembrie şi până la sfârşitul lui octombrie 2014, V. Filat a exercitat o presiune fără precedent asupra mea în cazul în care nu îi va fi acordată suma solicitată. El m-a ameninţat că îmi va lua afacerea ‘Dufremol’, că mă va aresta pe mine şi pe unii dintre angajaţii mei şi rudele mele imediat după alegeri […] La sfârşitul lui octombrie–începutul lui noiembrie 2014, V. Filat a declarat că, în decursul unei săptămâni, va rezilia contractul privind concesionarea Aeroportului [Internaţional Chişinău] companiei „Avia-Invest”. Pentru mine, aceasta a fost picătura care a umplut paharul, deoarece investiţiile în Aeroport au constituit în acea perioadă sume considerabile şi au fost făcute de superparteneri, pentru mine, din străinătate, pentru care am o responsabilitate foarte înaltă.

În cele din urmă, am acceptat şi am luat decizia să acord sumele solicitate drept credit în speranţa că V. Filat, după alegeri, nu va putea să nu-şi respecte obligaţia să le achite, măcar din teama demascării […]”.

Amintim că AIC a fost dat în concesionare, pentru o perioadă de 49 de ani, companiei ruse “UK Komaks”, administrată de Konstantin Basiuk, fost ofiţer KGB. Firma aparţine însă fraţilor miliardari Bajaev din Daghestan, care, potrivit presei, l-ar fi susţinut financiar pe Vladimir Putin în campania electorală din 2004.

UK Komaks a câştigat concursul de concesionare a AIC după ce s-au retras din cursă cinci investitori importanţi din Europa, astfel încât la licitaţie au participat doar două companii, ambele din Federaţia Rusă. După tranzacţie s-a anunţat că milionarul Ilan Shor se numără printre membrii Consiliului de administrare al AIC, iar experţii au comentat atunci că această numire arată pe cine anume au favorizat autorităţile atunci când au dat aeroportul în concesiune pentru 49 de ani în cadrul unui concurs închis.

Fostul premier, Chiril Gaburici, facând trimitere la un raport pe care l-a primit de la CNA, a declarat că fosta conducere a AIC ar fi prezentat Guvernului informaţii eronate în baza cărora autorităţile au fost determinate să dea în concesiune aeroportul pentru o perioadă de 49 de ani.

The following two tabs change content below.

Jurnal de Chișinău