„Ţidula” PL, respinsă din start

Scandalul în jurul autovehiculelor cu numere de înregistrare străine continuă. Deţinătorii automobilelor care, în urma modificărilor din Codul Vamal, vor fi nevoiţi să le scoată din ţară după 90 de zile au blocat miercuri centrul capitalei, oprind circulaţia pentru mai bine de jumătate de oră. Ulterior, s-au deplasat pe şoseaua Chişinău-Leuşeni, unde, în preajma satului Suruceni, au blocat circulaţia pentru încă două ore. Cea din urmă acţiune de protest a fost neautorizată. Şoferii reclamă taxe mari vamale şi de înregistrare a maşinilor în RM, precum şi lipsa de transparenţă în adoptarea documentului prin care au fost introduse aceste modificări. Ei solicită anularea modificărilor la Codul Vamal prin care trebuie să-şi scoată timp de 9 luni maşinile din ţară.

Să se adreseze la Guvern

Deşi modificările la Codul Vamal au fost votate şi de reprezentanţii formaţiunii parlamentare a PL, pe moment, aceştia recunosc că au avut loc mai multe scăpări şi au propus o serie de modificări prin care solicită înmatricularea automobilelor cu numere străine introduse în RM până la 4 aprilie, curent, indiferent de vârsta acestora şi cu respectarea taxelor de anul trecut.

Membrii fracţiunii parlamentare a PLDM şi PCRM din cadrul Comisiei au refuzat să examineze proiectul în cadrul şedinţei care a avut loc miercuri. Veaceslav Ioniţă, preşedintele comisiei, a taxat iniţiativa PL drept „populism de doi bani” cauzat de „febra electorală”.

Potrivit lui, proiectul care seamănă mai mult cu o „ţidulă electorală” nu putea fi examinat în comisie până nu ar fi avut avizul pozitiv al Guvernului în acest sens, altfel ar fi fost un document anticonstituţional.

Iniţiativa legislativă a PL mai prevede modificarea legislaţiei şi crearea unor condiţii avantajoase de înregistrare a mijloacelor de transport importate în republică. Pentru cetăţenii R. Moldova, care posedă cetăţenia altor state, să fie aplicate regulile existente până la 4 aprilie 2011, cu modificarea condiţiilor de acordare a procurilor pentru dreptul de a circula pe teritoriul R. Moldova. Totodată aceştia propun modificarea legislaţiei în sensul creşterii vârstei automobilelor importate de la 7 la 10 ani. Deputatul PL, Valeriu Munteanu, susţine că vor persevera ca proiectul să ajungă în Parlament.

Buget suplimentat cu 100 milioane lei

Reprezentanţii Comisiei economice parlamentare susţin că prin introducerea modificărilor la Codul Vamal, intrate în vigoare la 4 aprilie, bugetul statului va fi suplimentat cu cel puţin 100 de milioane de lei.

La calcularea acestei sume s-a ţinut cont şi de creşterea accizelor la importul autoturismelor. Taxa vamală pentru o maşină nu prea mare îi va costa pe patronii acesteia între 1000 şi 2000 de euro. Pentru autoturisme diesel, cu motoare mai mari taxele vor fi cuprinse între 10 şi 15 mii de euro.

De exemplu, taxa vamală pentru o maşină cu un motor de 2700 de cm cubi va fi de 9450 de euro. Taxele au nemulţumit atât şoferii care au protestat în piaţă, cât şi importatorii de maşini, care ameninţă şi ei cu proteste, din cauza că, în urma creşterii impozitelor, automobilele se vor scumpi, iar rata vânzărilor riscă să scadă.

„În ceea ce priveşte creşterea accizelor pentru automobilele cu motoare diesel, aici este o problemă – 10 mii de euro mi se pare o taxă exagerată. Cu atât mai mult cu cât nici nu s-a anunţat din timp lucrul acesta, în cadrul politicii bugetar-fiscale nimeni nu a reuşit să reţină acest dedesubt. Regret că nu a fost supus discuţiilor publice proiectul acestor modificări”, a declarat pentru JURNAL Alexandru Tănase.

Legea-i lege pentru toţi

„Mi-am cumpărat o maşină din Olanda şi am înregistrat-o în România. Procedura m-a costat doar 619 euro. În Republica Moldova m-ar fi costat 1800 de euro, aproape de trei ori mai mult. Decât să plătesc vama mai bine o fac cadou Guvernului”, obiectează nemulţumit de taxe Nicolae, în vârstă de 30 de ani, unul din protestatarii din PMAN.

„Am achitat 6000 de euro pentru automobil. Acum îmi mai trebuie 13 mii de euro să plătesc taxa vamală şi taxa de înregistrare. Nu am aceşti bani, sunt pensionar”, afirmă Valeriu, un alt şofer. Ieşit să discute cu aceştia, primarul capitalei Dorin Chirtoacă s-a interesat ce marcă de automobil are conducătorul auto respectiv. „Mercedes Benz S Class”, a fost răspunsul. „Dar eu sunt primar şi am un Opel Astra, pe când Dvoastră, pensionar, aveţi S Class. Facem schimb!”, a propus Chirtoacă, care, pe lângă promisiunile că va face tot posibilul să fie pus în discuţie proiectul legislativ al PL, a ţinut să le amintească protestatarilor că în RM sunt peste 600 de mii de cetăţeni care au importat maşini conformându-se legislaţiei.

Svetlana COROBCEANU

The following two tabs change content below.